Hoe bereid ik mijn huis voor op de komst van mijn huishoudhulp?

16/12/2021 - 16:01

Ding dong, we zijn er! Of we nemen de sleutel en laten onszelf binnen omdat er niemand thuis is. We komen wekelijks of tweewekelijks langs. We doen dat met plezier, maar de verwachtingen kennen van je klant maakt het werk aangenamer. We willen zorg dragen voor jullie huis en houden ervan om alles proper te maken. Als klant is het belangrijk dat je goed communiceert met je huishoudhulp. Dit kan door een lijstje of door duidelijk te zeggen wat je wensen zijn en zeker en vast ook wat je niet wenst Het kan natuurlijk dat we na al die jaren onze vaste gewoonte of routine hebben die goed loopt.

Maar hoe bereid je jouw huis nu het beste voor op onze komst. En hoeft dat dan?

Wanneer er nog speelgoed en andere spullen liggen, kunnen we niet onmiddellijk aan het schoonmaken beginnen. Zo komt het wel eens voor dat we het eerste uur bezig zijn met opruimen waardoor we minder tijd kunnen spenderen aan wat we het beste kunnen: jouw huis van onder tot boven doen blinken.

Daarom help ik jullie met enkele specifieke opruimtips:

  • De wasmandtruc: neem een lege wasmand en ga de ruimte rond. Alle spullen die er niet horen te liggen leg je in de mand. Geef deze verdwaalde spullen de juiste plaats of zet de mand even aan de kant als je weinig tijd hebt om alles meteen op zijn plaats te leggen. Op deze manier worden losliggende spullen niet op een andere plaats gelegd door je huishoudhulp. Je kan er de avond voordien een spelletje van maken met de kinderen om alle spullen terug te leggen op zijn juiste plaats met een opruimliedje. Wie snelst zijn spullen opgeruimd heeft, is de winnaar. Kinderen vinden opruimen zo leuk en zien het niet als iets vervelend.

  • Alle losliggende spullen zoals jassen, schoenen, mutsen, sjaals en handschoenen geef je best een vaste plek in de buurt van de plaats waar je binnenkomt en buitengaat. Zorg dat kinderen eraan kunnen zodat ze dit zelf kunnen doen.

  • Het is heel belangrijk dat je goed afspreekt met je huishoudhulp waar ze verloren spullen moeten leggen zodat je ze als klant ook makkelijk terug kan vinden. Hoe duidelijker je bent als klant in je communicatie en hoe duidelijker de structuur in je huis, hoe makkelijker alles op zijn juiste plaats terecht komt en hoe meer tijd we hebben om je huis schoon te maken.

  • Waar mogelijk en waar je dat handig vindt, kan je ook labelen wat waar moet staan bv. in keukenkasten. Zo is het makkelijker om de vaatwas uit te laden voor je huishoudhulp.

We komen graag bij je langs, maar we willen ook kunnen doen wat van ons verwacht wordt en dat is vaak poetsen. Je kan je dus best voorbereiden op onze komst door op te ruimen. Pas dan kunnen we zoveel meer doen voor jullie.

Groetjes,
Marieke en opruimcoach Jolien